... ...
top of page

Reportage: Följ med inredarna Maria och Josefine – inspireras av deras resa mot drömjobbet.

Har du funderat på hur resan mot att bli inredare kan se ut? Möt inredarna Maria och Josefine som valde att följa sin dröm mot att bli inredare och egenföretagare. Inspireras av deras resa från tidigt inredningsintresse, uppstarten av eget företag efter studierna och hur de idag jobbar med en härlig blandning av inredningsprojekt från privatpersoners vardagsrum till stora kontorsmiljöer.


Josefineshem Trädgårdsgatan6 Inredningsprojekt ICA

Inredningsprojekt hos ICA


Hej Maria & Josefine, berätta lite om vem ni är, vad ni gör och vart ni bor?

M: Maria heter jag och bor i Herrljunga utanför Göteborg med min man och två barn. Jag jobbar till största delen tillsammans med Josefine som inredare och homestylist. Förutom det jobbar jag med mina sociala medier där man får följa mig i mitt eget hus på Trädgårdsgatan. Så måndag till fredag hänger jag och Josefine och sen kvällar och helger spenderas på mina egna sociala medier.


J: Jag heter Josefine och bor tillsammans med min man i ett hyreshus men vi har nyligen köpt ett renoveringsobjekt som vi längtar efter att få börja renovera och bygga upp på nytt. Till vardags jobbar jag då tillsammans med Maria, men också med mitt egna hem och sociala medier. Mycket renovering, DIY, målning, pyssel – allt kreativt!

Som inredare och homestylister jobbar vi båda med allt från att inreda privatpersoners vardagsrum, styla bostäder inför försäljning till stora inredningsuppdrag i form av kontor eller restauranger. Vi har väldigt varierande typer av kunder, vilket kanske är fördelen med att bo som vi gör i en lite mindre stad – det blir alla typer av uppdrag!


Josefine & Maria


När väcktes ert intresse för inredning? Och hur gick tankarna i att omvandla intresset till en faktisk karriär?

M: För mig har nog intresset alltid funnits där. Jag har alltid fixat och donat hemma precis som många andra. Men jag tog en liten annan väg först och utbildade mig till utvecklingsingenjör och jobbad med produktutveckling inom industriella produkter. Det innebar att jag fick jobba en hel del med färg och form även om det såklart var en del teknik – en bra kombination för mig och mitt intresse.

Dock kom jag underfund med att det ändå inte riktigt passade mig. Jag hade redan då en blogg och Instagram där jag fick utlopp för min kreativitet och jobbade med den på fritiden. Detta väckte såklart fler funderingar om inredning var någonting jag ville göra på heltid. Då började jag läsa hos er på Inredningskurser.se och resten är historia. Jag körde dubbelt jobb efter studierna och startade eget företag ganska direkt. Och nu jobbar jag då heltid med inredning och sociala medier.


J: Jag var ganska tidigt medveten om att jag ville jobba med något kreativt och läste medieprogrammet på gymnasiet där jag fick testa på till exempel att skylta och exponering. Redan då förstod jag att jag ville bygga miljöer och skapa känslor för folk. Sen har jag precis som Maria alltid varit igång och möblerat, målat om hemma eller andra kreativa hitte-på.


Efter jag fått testa på att bygga miljöer i skyltfönster kände jag att inredning var det jag skulle göra och få möjligheten att lära mig skapa balans i andra miljöer. För mig blev det en slags meditation att få jobba med just inredning.


Josefineshem Trädgårdsgatan6 inredare homestyling lägenhet

Styling av lägenhet


Ni har ju båda läst till Inredare hos oss för några år sen, känner ni att ni har haft någon användning för vad ni lärde er när det sedan var dags att ge er ut i arbetslivet?

Ja absolut! Framförallt att man fick mer ”kött på benen” och hade med sig något i bagaget väl ut i arbetslivet. Att få lära sig varför man kände eller upplevde att vissa saker var i obalans och att det blev en slags bekräftelse för de tankarna och idéerna man hade om inredning. Sen såklart fick man en hel del kunskaper man inte visste att man behövde som bidrog till att man kände sig tryggare i sin yrkesroll. Att allt levererades i ett paket var ju superbra.


Det verkar gå så himla bra för er båda och ni har massor med projekt igång! När kände ni att det började ”lossna” och hur har er resa sett ut till där ni är idag?

Det ena har verkligen gett det andra kan man säga. Eftersom vi haft en sån bredd i de olika projekten har det öppnat upp nya möjligheter, även om det stundvis kan kännas spretigt har det också gjort att kunder vågar ta kontakt med oss för att man sett eller hört om ett annat projekt vi gjort. Det tror jag har varit superviktigt för att det skulle lossna för oss – att samla erfarenheter på flera håll. Men det tycker vi båda bara är väldigt roligt och det funkar!


Sen ska vi ju vara ärliga med att uppdrag inte växer på träd i små städer utan det blir ju mycket slit och jobb, som det just är att driva eget. Vi har båda jagat referensjobb för att få en bra portfolio att visa upp och jobbat hårt för att få de uppdragen vi fått.


Vi båda får en hel del frågor om dels utbildning och hur man tar första steget men också om det funkar att jobba som inredare i en liten stad. Och det gör det ju! Du blir ganska ensam på marknaden och ”ryktet” sprids lättare på stan för att alla känner alla, hehe. Så gör man ett bra jobb och vågar marknadsföra sig så går det. Det tar tid och det är viktigt med tålamod och att fortsätta kämpa, testa och lära sig.


Josefineshem Trädgårdsgatan6 inredare

Maria på inredningsprojekt hos STENA Recycling


Är det något projekt som ni är lite extra stolta över? Berätta gärna lite mer om det!

Åh vi skulle säga alla! Vi känner oss alltid så stolta över våra projekt och de blir som ens bebis för man går in med så mycket känslor. Alla är speciella på sitt sätt, allt från Stena till Effektiv och även privatpersoners hem. Men hjärtat klappar nog lite extra för företagsuppdragen där fler människor får njuta av miljön man har skapat där folk faktiskt ska slappna av och hur mycket det betyder för de anställda.


Stena var ett väldigt speciellt uppdrag för oss. Ett stort återvinningsföretag som finns i hela Sverige som vi nu också fått möjlighet att fortsätta jobba med. Där fick vi verkligen möjligheten att vara kreativa och få in Stenas DNA i form av återbruk i inredningen. Exempelvis gjorde vi ett unikt, rostigt konferensbord till exempel. Just det uppdraget fick vi via kontakter och för att vi var snabba på bollen med att ha en portfolio redo och gjorde ordentligt med research på företaget redan innan första mötet. Där har vi hittat en av våra styrka i att vi gör väldigt bra offerter där vi lägger ner mycket jobb för att få den att kännas så unik för kunden som möjligt. Då blir det också lättare för kunden att känna sig trygg med dig som inredare men också kostnaden för ditt arbete.


De stora jobben blir ju också som ett kvitto på att ”vi kan ju det här” och att få projektleda målare, elektriker och möbelföretag är en riktigt häftig känsla!

Inredningsprojekt hos STENA Recycling


Vi får väldigt ofta frågan hur man arbetar som inredare. Vill ni berätta lite hur ni jobbar, vart börjar man och hur kan ett inredningsprojekt se ut?

Vi börjar alltid med ett ”lära känna”-möte innan någon offert skickas. Där får vi möjligheten att presentera oss, lära känna varandra för att se om personkemin stämmer samt se om projektet är något vi kan ta oss an och leverera inom utsatt tid. Ett tillitsmöte där vi också är väldigt lyhörda för vad kunden vill ha, projektet för oss börjar redan vid första mötet, även om vi inte fått jobbet än.


Efter det skickar vi offert och om vi är överens kör vi igång. Startdatum beror sedan på omfattningen av uppdraget. Homestylingar kör oftast igång direkt medans större inredningsuppdrag kräver längre tid av planering med research, framtagning av moodboard, referensbilder och så vidare för att hitta stilen. Där är det för oss superviktigt att ha en tät dialog med kunden för att inte jobba bort sig för mycket och stämmer av kunden så att vi uppfattat det rätt.


Vi har haft turen att få vara med från början till slut på de inredningsprojekt vi haft, detta är något vi säljer in redan på första mötet. Så från framtagning av inredningsförslag, till inköp och sedan genomförande på plats. På så sätt har vi också möjligheten att sätta vår prägel på inredningen och fixa det där sista, som man kanske oftast inte ser förrän inredningen väl kommit på plats.


Stannar man som inredare vid att bara skapa inredningsförslaget och sedan lämna det till kunden att genomföra så kanske inte kunden uppfattat precis hur vi tänkt. Det är jättesvårt att förklara bara i bild – det är ju detaljerna som gör helheten! Har man möjligheten att vara med hela vägen till slutet kan vi lova att det bidrar SÅ mycket till kundnöjdheten.


Generellt är det väldigt viktigt för oss att vara väldigt personliga och att vi spelar på kundens hem eller arbetsplatsen. Exempelvis Stena då där vi tog in element av det de jobbar med i inredningen. Att se till att lära känna kunden, hitta deras DNA och ledord för att få det att reflekteras i inredningen. Det ska vara unikt och kännas så.


Josefineshem Trädgårdsgatan6 inredare homestyling

Homestyling


Vad känner ni är den största utmaningen i jobbet som just inredare? Hur gör ni för att tackla det?

  • Du får vara väldigt social och anpassningsbar. Som inredare behöver du kunna hantera många olika typer av personer, tyckande och åsikter. Just inredning är så väldigt individuellt och kundens tyckande kommer med jobbet. Där gäller det att vara väldigt professionell och ödmjuk i sitt bemötande.

  • En väldigt prestationsbaserad bransch – du behöver vara stark och lita på din förmåga. Men, ju bättre du lär känna kunden desto lättare blir det att möta behov och kritik. Det är viktigt att lära sig att sålla bland önskemål. Ibland tror kunden att de gillar något fast du som inredare vet att det egentligen är något annat, haha! Att bemöta det kommer såklart med erfarenhet och tillit till sin egen kompetens.

  • Arbetsbelastning, vi ska inte ljuga – det ÄR slitigt och tungt och inte alltid så ”mysigt” eller ”gulligt” som många kan tro. I alla fall inte för oss, haha! Framförallt till homestylingen där vi gör allt själv vad gäller packning, utkörning, bärande upp och ner oavsett hiss eller trappor upp till fjärde våningen. :)

  • Att inte jobba för mycket – för att jobba med inredning är så himla roligt! Det blir en hårfin gräns när man kommer hem efter arbetsdagen att inte fortsätta i hemmet, ändra om, testa nya stilleben, mål om osv. Det tror jag är utmaningen för många egenföretagare att sätta gränsen mellan ledig tid och jobb så att det inte flyter ihop.


Inredningsprojekt hos ICA


Vart går ni för att hitta inspiration?

Vi får väldigt mycket inspiration från vad vi ser i vardagen i offentliga miljöer, butiker och restauranger. Exempelvis en fasad som har en snygg färg kan ge inspiration till ett annat projekt man jobbar med. Man hittar det överallt var man än är!


Sen älskar vi såklart att bläddra i inredningsmagasin, vackra miljöer i serier eller filmer, Så Mycket bättre är ju ett superfint exempel. Och såklart; Pinterest och Instagram är riktigt bra inspirationskällor.


Homestyling


Vad är era bästa tips till den som vill gå er väg och bli inredare eller de som studerar hos oss och ska ut på arbetsmarknaden, vad har varit era största lärdomar?

  1. Omge dig med ”rätt” människor – hitta personer du trivs med. Till exempel har vi väldigt bra dynamik, även om vi är olika på vissa sätt så kompletterar vi varandra. Hitta och jobba med människor som inspirerar dig.

  2. Samla erfarenheter och våga prova! Jobba extra på olika ställen för att samla erfarenhet och se vilken form som passar dig. Det finns så mycket man kan jobba som, det är inte alltid man har lyxen att välja men det är viktigt att prova för att ta reda på det.

  3. Våga hör av dig! Ta kontakt med företag, kasta ut frågan till mäklare som du vill jobba med. Den där mäklaren du kontaktade för 3 år sen hör plötsligt av sig en dag och vill jobba tillsammans.

  4. Du kan inte allt från början, vi blir bättre i vårt jobb som inredare varje dag. Men lita på att du har det i dig för att lösa situationen när du hamnar där.

  5. Dra nytta av ditt eget hem. Våga måla, experimentera med färg för att testa olika ljus i olika vädersträck eller möblering innan det är dags att ge sig ut på jobb.

  6. Våga fråga och ta hjälp av experter! Kör du fast i varför en viss färg inte fungerar – ta kontakt med en målare och fråga. Eller varför inte ta in en professionell målare till ett projekt? Oftast gynnar det bara dig att ta kontakt och kunna bygga relationer och samarbetspartners. Man tror att alla andra kan hela tiden, men man inser med tiden att det stämmer ju inte. Alla kan sin sak men verkligen inte allt.


Josefineshem Trädgårdsgatan6 inredare inredningprojekt ica

Inredningsprojekt hos ICA


Stort tack till Maria och Josefine för att vi fick möjligheten att prata med er! Vill du följa dem vidare hittar du dem på deras Instagram-konton @tradgardsgatan6 och @josefineshem där ni får hänga med i deras vardag som inredare.


0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page