Vart kommer trender ifrån och hur uppstår de egentligen? Är det någon som sitter och hittar på trenderna för det uppkommande året eller hur funkar det? Här svarar Maggie från oss på just det!
Du har ju en hel del erfarenhet av trender från din yrkeskarriär, vad skulle du säga att en trend är och hur uppstår den?
M: Man kan säga att trender är något som både kan vara ett visuellt uttryck eller en samhålls-strömning som når flera människor samtidigt och ger sig uttryck i att plötsligt har alla samma sorts rosa kappa, sneakers eller plötsligt ska alla äta inflammatorisk kost. Det är ingen slump att det blir så här, trots att det kan verkar som att alla plötsligt gör eller bär samma sak. Det finns trendbyråer runt om i världen som arbetar med att ta fram trender. När jag arbetade som designer arbetade vi t.ex. med en världsomsfattande trendbyrå som heter WGSN och de fungerar så att de har trendspanare runt om i hela världen, i alla världsdelar. En trendspanare gör allt; från att bevaka hur folk är klädda på stan, hur butiker ser ut, till att bevaka hur samhällsströmningar verkar påverka hur folk klär sig, bor, äter, lever. Detta samlar de sedan ihop till en rapport och rapporterar in till “huvudkontoret” som utefter all input sedan gör olika trendteman.
Trendteman är alltså tolkningar utav den information trendspanaren har fått och förutspår vad nästa steg kan tänkas bli. De arbetar fram silhuetter i mode, inredning, färger vi vill ha runt oss för att må på ett visst sätt, vilken mat vi kommer att vilja äta, var vi kommer vilja bo. Ofta finns det 4 olika stora teman som det sen finns mindre förgreningar ifrån så de flesta företag hittar något tema som de kan “identifiera” sig med. Av detta sätter de samman trendrapporter som innehåller färgkartor, material-inspiration, former, ytor och strukturer som kommer att gälla om cirka 2 år. Mode och inredningsbranschen arbetar ju ofta minst ett år i förväg för att hinna få fram alla produkter i tid till marknaden och behöver de hitta sin inspiration cirka 1- 1 ½ år innan. Därför prenumererar de flesta av de stora mode och inredningsföretagen på dessa olika trendbyråernas tjänster. Det finns allt från digitala tjänster till fysiska böcker som är väldigt inspirerande, men inte gratis.
Varför är det här intressant?
M: Det här är intressant just för att man ser på helheten i samhället, och inte bara till det som händer i mode och inredningsbranschen. Allt politiskt som händer i samhället, kilmatförändringar m.m. tas i beaktning. Har det varit väldigt oroligt en period i världen, så kan det påverka vilka silhuetter trendspanarna tar fram; t.ex. hoodies med med väldigt omhuldade luvor som nästan är som en skyddssköld mot faror utanför, plagg med inbyggd mask för munnen m.m.
I inredningsvärlden har man tagit in mer och mer växtlighet för att komma närmare naturen, när trenden visar att fler och fler flyttar till stan. Som motreaktion på all kommersialitet ser vi att fler och fler vill återanvända en äldre möbel och ge den nytt liv eller satsa mer på klassiker av bättre kvalitet. Härligt att se!
Vad är viktigt att tänka på när man tolkar en trend, hur väljer man en av de här förgreningarna?
M: Trendinput är bra för att få en vägledning om vart det är på väg och kanske just för att veta vilka färger som är på gång. Man bör tänka igenom om en trend verkligen passar ens kund eller brand. Ibland kan man göra göra sin egen tolkning av en trend, att man plockar ut essensen men ändrar det så det passar sitt brand bättre.
Vart vänder du dig för att ta reda på uppkommande trender, rapporter, bloggar, magasin?
M: Oj, jag är helt ärligt inte jättebra på att trendspana längre…haha! Jag kollar mycket Instagram, men kan ibland bli väldigt mätt på det, särskilt inom inredning då intrycket är att allt ser likadant ut. Men Trendensers blogg kollar jag ibland, jag följer även vissa gratisrapporter från WGSN men jag är mest intresserad av samhällsanalyser idag mer än själva trenden i sig, mer det som varit bakomliggande orsak till själva trenden. Li Edelkoort som är en av världens mest kända trendanalytiker är också intressant att följa och man kan prenumerera på hennes nyhetsbrev via Trend Tablet.
David Shaw från Textile View har också många intressanta synpunkter. Sen tycker jag Jimmy Shönning (som var och föreläste för oss på vår senaste träff 3 i Stockholm!) har ett skönt förhållningssätt till inredning. Han fokuserar mycket på på att få till en personlig inredning och inte bara följa de senaste trenderna då det lätt blir att hemmet ser ut som ett kataloghem. Hans blogg kan man följa här!
Vad är din trendspaning för inredning inför våren 2019 och vilken är din favorit trend?
M: Oj, igen! Det är nog den anti-trend som råder just nu. Li Edelkoort gjorde en rapport nyligen som hette “nothing changes” som är en motreaktion på att allt ska bytas ut så snabbt och den köphets som varit de senaste åren. Det är nästan motbjudande men det är så lätt att dras med och lockas av allt fint och “perfekt” man ser på instagram. Men då känner jag att jag istället dras till allt som är back to basics. Skapa saker själv, återanvänd, måla om, byt med en vän, köp på loppis, och framförallt skapa ett hem och en stil DU trivs med. Skit i trender, de kommer och går. De är jätteintressanta att läsa om och ha koll på men det är inte hållbart att jaga nytt i den takten som varit, och DET syns idag i samhället, med allt återbruk som är nere på kedjornas nivå.
Till sist vill vi avsluta med att säga; låt dig inte styras helt av trender. Se dem istället som en inspirationskälla och en utmaning hur du kan ändra känslan i ett rum eller hem med små medel som kuddar, växter, tavlor, mattor eller varför inte second hand inredning? Måla om möbler, byt kuddfordal med en vän, ordna ”inrednings-bytar-dag” på gården och förnya din inredning på så sätt! Kort sammanfattat; trender kommer och går, låt dig gärna inspireras och influeras av dem, men försök att behålla din personliga stil. Hållbarhet är definitivt en trend som ser ut att hålla i sig ett bra tag framöver!
Comments