Saras väg mot drömjobbet som inredare och stylist

Hur vågar men satsa på sitt drömyrke? Vi har träffat 4-barns mamman Sara Guldbrandsson som efter studierna hos oss på Inredningskurser.se jobbar med att inreda åt privatpersoner och företag, homestyling av bostäder i nära samarbete med två mäklare och nyligen set design-uppdrag åt företag som IKEA och Nordic Nest. Inspireras av hennes resa och bästa tips för dig som drömmer om att bli inredare.


Styling med Sofie Izard Höyer förra sommaren i Hovås


Hej Sara, berätta lite om vem du är, vad du gör och vart du bor?


Jag bor i Älmhult tillsammans med min familj, min sambo, 4 barn, hund och katt. Där bor vi sedan 5 år tillbaka i ett hus med skogen som granne och trivs jättebra. Jag driver eget företag och jobbar både med inredningsuppdrag, homestyling och även set design. Min sambo jobbar som designer på IKEA och det var väl lite på grund av det som jag kom in på inredningsspåret.


Utöver det har vi också ett snickeri i Diö som ligger ca 10 minuter från Älmhult. Ett roligt impulsköp för att få möjligheten till att kanske ha ateljé eller en arbetsplats / kreativ plats att vara på. Eftersom det fanns snickerimaskiner var det också perfekt för min sambo att kunna ta fram prototyper och så till sitt jobb. Efter en tid har det landat mer och mer i vad vi ville ha det till och idag skapar vi också planteringslådor som vi säljer.


Vårat snickeri där en av mina prototyper på cortenlådor står. Jag har efter inredningskurser även lärt mig mer om fotografering och detta är en plats jag gärna åker till för att fotografera på.


När väcktes ditt intresse för inredning? Hur kom du fram till att inredning var det du ville jobba med?


I grunden är jag utbildad frisör och har alltid tyckt om att jobba kreativt. Efter åren som frisör fick jag väldigt ont i nacken av det statiska jobbet och fick söka mig på annat håll, då började jag på kundtjänstavdelningen på IKEA. Där kände jag ganska snabbt att det var ju inte riktigt den avdelningen jag ville vara på inom IKEA utan jag ville jobba mer inom inredning.


Jag tyckte att inredning var så roligt men att det var en hel del kunskap eller grunder som jag saknade. Man kan ju tycka om att skapa och vara kreativ men det är ju så brett och stort. Så jag började googla på hur jag kunde ta mitt inredningsintresse vidare och hittade Inredningskurser.se ganska snabbt.


Du har tidigare läst till Inredare och Homestagingkonsult hos oss, hur upplevde du din studietid hos oss? Hur har resan sett ut efter studierna till där du är idag?


Jag började plugga yrkesutbildningen på distans i kombination med kundtjänst-jobbet på IKEA för att känna efter vilken takt som passade. Ganska snabbt insåg jag att jag nog underskattat hur lång tid och hur krävande det faktiskt var att utbilda sig till inredare – det var så mycket mer än jag trodde. Därför var det oerhört tacksamt att jag kunde ta det i min egen takt, jag var dessutom gravid och hade familj och barn sedan tidigare som också tog tid. Med allt runtomkring blev det så lätt att tänka att ”det skiter sig” och bara ge upp. Till slut fick jag bara ta tag i det för jag vill ju det här, jag vill ju bli klar. Så efter en paus körde jag ett ryck för att äntligen få min certifiering! Att komma tillbaka till det ”vanliga” jobbet efter mammaledigheten kändes ju inte alls bra och det blev en extra morot att verkligen ta tag i studierna.


Med allt runtomkring blev det så lätt att tänka att ”det skiter sig” och bara ge upp. Till slut fick jag bara ta tag i det för jag vill ju det här, jag vill ju bli klar.

I slutet av utbildningen fick jag jobb som köksdesigner på IKEA. Efter ett tag kände jag att jag ville göra mer så hösten 2020 bestämde jag mig, efter påtryckning och hejarop från sambon, att säga upp mig från min fasta tjänst på IKEA och starta eget företag istället. Min sambo pluggade när vi blev ihop och jag stöttade honom i sina studier. Så nu kände han att han ville stötta mig då han kände att min arbetsglädje gick ner så mycket där jag var och att inte få vara fri. Då bestämde jag mig för att våga satsa!


Så himla roligt att det gått så bra för dig med det nya företaget! Hur var uppstarten och att komma igång med de första uppdragen?


Det gick ju undan också! Jag la upp en plan och gick på de där första mötena med revisor och så vidare, startade hemsida, köpte en bra dator och byggde upp en portfolio med det jag hade gjort tidigare i utbildningen och bilder på det jag hjälpt vänner med eller mitt eget hem för att ha något att visa upp.


När man är i uppstarten gäller det att ha lite is i magen för det kommer ta ett tag. Man måste lita på sig själv att man kommer göra ett bra jobb! På så sätt kommer du också kunna övertyga kunderna i början utan att ha så mycket referenser. Utöver det är nätverkandet så himla viktigt. Jag har haft mycket kontakta med Micaela @micaelaviljamaa, som läste samtidigt som mig på Inredningskurser. Det första jobbet jag fick var det hon som tog in mig i ett av hennes uppdrag.


Denna bild är tagen i Batteriparken i Ängelholm, Micaela är en av ägarna till Batteriparken som jag genom utbildningen lärde känna. Hon var den första inredaren som jag gjorde ett inredningsuppdrag tillsammans med som konsult. De har nu mina cortenlådor med bänkar som utställningsex!


Sedan dess har det rullat på med många olika typer av uppdrag. Homestylingen kom in ganska snabbt och var något jag ville hålla fast i. Att ta kontakt med en mäklare kändes viktigt. Jag fick till ett bra första möte med en mäklare i Älmhult och i Växjö som jag samarbetar med än idag. Via homestylingen såg jag också många potentiella inredningskunder. Det var ju toppen att kunna kombinera de två! En av de första konsultationerna jag var på för homestyling blev mitt första, större inredningsuppdrag eftersom de gillade vad jag gjorde i huset de skulle sälja.


Jag tycker också att det är väldigt kul att fotografera och har gått en del fotokurser. Just att fotografera stilleben var något jag fastnade för så när jag gör homestylingar passar jag på att ta egna bilder som jag publicerar på mina sociala medier. Det var också så jag kom in på set design när jag förra året blev kontaktad för ett uppdrag åt IKEA. Utöver uppdraget för IKEA har jag också gjort set design-uppdrag för Nordic Nest och konstnären och formgivaren Ida Pettersson Preutz som startat @wool_plaid tillsammans med sin hantverksskickliga mamma.


Jag är så glad för alla grymma människor som jag träffat genom mitt yrke!

Två bilder från fotograferingen för konstnären och formgivaren Ida Pettersson Preutz


Du verkar ha fullt upp med olika typer av uppdrag som inredare, homestagingkonsult och även inredningsstylist – hade du velat beskriva skillnaderna på hur de olika uppdragen kan se ut?


Inredningsuppdrag innebär oftast att jag blir kontaktad av en kund, privatperson eller företag, som upplever att det saknas någonting i hemmet / arbetsplatsen eller att de ska flytta in någonstans och har svårt att visualisera inredningen. Ofta handlar det om att ta fram förslag till kunden på färgsättning, belysning, möblering m.m. men också hantera inköp och faktiskt färdigställande. Jag tycker om att åka till platsen och göra allting själv så det kan vara att jag gör allt från att koppla in lampor till att sätta upp gardinstänger. Du får såklart väga in vad kunden vill, om det finns existerande möbler att förhålla sig till eller andra förutsättningar. Det gäller att vara flexibel.


Sara (t.h.) och inredningskollegan Sofie (t.v.) hos Cooee – en av våra fantastiska samarbetspartners


Alla inredningsuppdrag gör jag tillsammans med Sofie @izardhoyer som bor i Göteborg. Dels för att det är skönt att vara två och kunna bolla tankar och idéer, framförallt i större projekt, men också för att upptagningsområdet blir så mycket större. Vi har också olika kompetenser och kontaktnät som kompletterar varandra väldigt bra.


Mock-up till en av våra inredningskunder


Homestaging handlar om att göra en bostad estetiskt säljande och inte särskilt stort fokus på det praktiska utan snarare hitta en röd tråd i ”såhär vill vi förmedla bostaden”. Man vill förmedla en hemtrevlig känsla för den potentiella köparen helt enkelt! Här hjälper jag antingen kunden att styla eller ger bara en konsultation med råd om kunden vill göra homestylingen själv.


Det finns såklart många olika sätt att jobba med homestaging, jag jobbar väldigt mycket efter kunden. För mig är det viktigt att vara öppen och våga jobba med vad som finns istället för att kopiera och följa det som är trendigt. Jag vill inte starta någon ångest eller panik hos en gammal människa eller familj som bott i en bostad under många år utan jag vill gärna att de fortfarande ska känna igen sig i sitt eget hem. Mitt uppdrag är att sälja in deras hem – om än med lite andra ögon. De ändringar man föreslår måste ju vara rimligt eftersom många också har möbler kvar innan bostaden är såld. Jag upplever att kunderna uppskattar detta väldigt mycket!


Homestyling där kunden trodde att jag skulle ta bort deras gamla Carl Malmsten-soffa men där jag istället uppmanade dem till att behålla den och istället ta bort den nyare IKEA-soffan. Valde att ställa soffan lite mer i hörnet och nyttja rummet på ett roligare sätt.


Och slutligen som set designer eller inredningsstylist där jag istället jobbar utifrån en produkt från ett företag. Här tar man hänsyn till en produkt som ska synas och skina eller ett syfte med marknadsföringen. Till exempel för Nordic Nest var temat 20-års jubileum eller för projektet med IKEA där utemöbler var i fokus som skulle visas upp i ett set med dess funktioner.


Som inredningsstylist är du inte alltid ”hjärnan bakom allt” som du är i ett inredningsprojekt eller en homestaging utan utgår från en brief du har fått från uppdragsgivaren eller Art Directorn som har bestämt grunderna i hur det ska se ut, vilka produkter som ska vara med och kanske även plats. Du som inredningsstylist kommer ofta in på frilans för att man som företag, som alla andra, har lätt att bli hemmabild och då är det bra att få in en frisk fläkt med en lite annan stil eller idéer.


Set design för IKEA utemöbler


Det är ofta fler parter involverade i set design både från uppdragsgivaren och frilans som jobbar i team för att få ihop uppdraget tillsammans.


Alla tre områdena kräver såklart en känsla för det estetiska men det krävs också att man förstår syftet och är ganska prestigelös i sina uppdrag. Det viktiga är att du jobbar utifrån kundens önskemål och inte vad du vill ha eller är bra på. Vilket kanske inte alltid är det roligaste eller mest kreativa men det är just det som kunden vill ha!


Vi har ju fått följa med lite bakom kulisserna på din Instagram på stylinguppdrag för bland annat IKEA och även Nordic Nest – vill du berätta mer om dessa? Vem tog kontakt? Hur var uppdraget upplagt?


I augusti 2021 blev jag kontaktad av en Art Director som hade ett uppdrag för IKEA där jag blev intagen som set designer. Uppdraget och briefen var då att det skulle fotograferas utemöbler och att fotograferingen skulle ske på tre olika locations. Syftet med fotograferingen var att IKEA ville ha mer inspirationsbilder som ändå var produktcentrerade för att kunna visa produktens fördelar. Det skulle alltså inte till så mycket ”krims-krams” som man gör ibland när man bygger upp miljöer med podier och mer som händer runt omkring. När du jobbar med set design är det också viktigt att huvudprodukten är i fokus, så även om vissa typer av uppdrag kan kännas lite avskalade när man jobbar i det är fortfarande det viktiga att bilderna fyller sin funktion och syfte.


Set design jobb för IKEA – ser ni hönan i bild?


Innan det här projektet hade jag inte jobbat för IKEA utan hade bara gjort något mindre set design-uppdrag för en konstnär. Då bestämde jag mig för att ta in (oerhört värdefull) hjälp av Sara @littlemissfixit som jobbat en del med IKEA tidigare, så vi delade på uppdraget. Vi har pratat väldigt länge om att få chansen att jobba ihop och äntligen blev det av!


Set design tillsammans med Sara @littlemissfixit


Sen gjorde jag nyligen ett set design-jobb för Nordic Nest och deras 20-årsjubileum där de skulle ha massor av kampanjer med olika teman och produkter som skulle visas upp på ett festligt vis. Då var det faktiskt Sara som gav mig det jobbet eftersom hon själv inte hade möjlighet. I projektet var även här mycket förbestämt, även om de såklart vägde in vad ”min grej” var, och mitt jobb blev att bygga upp settingen för att visa historian bakom produkterna, hur de såg ut för 20 år sedan och väga in det i stylingen tillsammans med temat fest. Här var det också lite mer fart och fläkt med massor av människor och fotografer. Vi tog massor av bilder på produkterna som skulle synas i kampanjen men också eventuellt i marknadsföringen efteråt.


”Det lönar sig att vara schysst” Jag har fått flera jobb via kontakter och andra inredare, men också gett jobb tillbaka på samma vis. Det är väldigt prestigelöst i alla fall i mina kretsar och jag rekommenderar hellre en annan inredare som passar kunden bättre eller tar in någon som konsult för att utöka min kompetens. Är man schysst så kommer det att löna sig!

En bild från kampanjen åt Nordic Nest


Är det något projekt du är lite extra stolt över? Berätta gärna lite mer om det!

Åh vad svårt! Jag vill ju inte avsluta ett projekt om jag inte känner mig riktigt nöjd med det. Sen tycker jag ju såklart att vissa saker är lite extra roligt, set design-jobben var ju väldigt häftigt till exempel. Jag tyckte också att det var riktigt roligt att göra visningslägenheterna för Skanska genom Svensk Fastighetsförmedling i Växjö.


Den första visningslägenheten våren 2021 som även såldes med inredningen


Det var rätt tidigt i uppstarten och jag fick en väldigt tight deadline utan ett särskilt stort lager av produkter alls – men jag var ju bara tvungen att säga ja! Just de lägenheterna skulle dessutom säljas med möblerna jag valde ut och gärna ha second hand inräknat. Då pratar vi allt från soffan till minsta bestick! Efter att jag hade tackat ja tänkte jag bara; hur gör jag nu? Det löste sig såklart och efter ett sånt projekt blir man väldigt stolt – jag fixar ju det här och det blev riktigt bra!


Från den senaste visningslägenheten för Skanska och samarbeta med Cooee Design och Sofie Izard Höyer.


Känner du att du har hittat din nisch som inredare? Var det svårt att hitta hur du ville rikta in dig?


Jag har alltid haft samma problem som många av mina kunder har; man gillar så mycket så det är lätt att det blir spretigt och rörigt. Det är väl det som är skillnaden med att jobba med inredning professionellt eller bara vara sig själv. Självklart är det lätt att gå och handla allt som är fint men med inredningshjälp får man ju hitta den röda tråden. Det är framförallt det som jag har utvecklat under de här åren och inte bara följer trender och vad som är ”inne”.


Samtidigt tror jag att jag har förmedlat att jag är väldigt varierad i mitt Instagram-flöde, detta är för att jag jobbar väldigt mycket utifrån den individuella kunden. Responsen jag har fått från kunder är att jag alltid tar tillvara på det som redan finns så bra. Det är någonting som är väldigt viktigt för mig, att hitta detaljer som redan är bra och lyfta dessa.


Styling åt en kund till min samarbetspartner i Växjö, Svensk Fastighetsförmedling


Eftersom jag tycker att det är roligt att jobba så brett kan jag också ta mig an väldigt många olika typer av kunder. Målet är ju att skapa platser som folk ska trivas och leva i. Då är det viktigt att jag inte bara applicerar min egen stil utan jobbar utifrån kunden. Självklart har jag min egen stil men det är inte alltid jag kan applicera den på folk, så jag försöker hålla isär dessa när jag jobbar.


Vad känner du är den största utmaningen i jobbet som inredare? Hur gör du för att tackla det?


Den största utmaningen är absolut att ta betalt och att värdera sitt jobb rätt och vad mina tjänster är värda. Att exempelvis gå till frisören vet vi att det är det priset och den tidsåtgången som krävs – som kund accepterar man det. Medans en inredningskund kan tycka att de bara behöver lite hjälp i vardagsrummet och förstår inte alltid jobbet som ligger bakom. Så det handlar både om att värdera sig själv och att få kunden att förstå att det kommer att kosta och ta tid.


Jag har fortfarande svårt för detta, även om jag blivit mycket bättre. Att ha koll på vad jag behöver dra in varje månad eller vecka och sedan ta uppdrag och betalt utifrån det hjälper en hel del. Så ser du ganska snabbt vad du behöver dra in för att täcka upp de kostnaderna du har.


Tips från mig för att hålla nere kostnaderna, främst vid homestyling, är att jobba med kundens egna möbler. Det är inte bara mer hållbart utan blir också billigare för både dig och kunden i slutändan och du slipper ligga ute med för mycket pengar. Och kanske viktigast av allt – ta alltid milersättning! Det blir en hel del körande både med stylingar och inredningsuppdrag så se till att få igen de pengarna igen.


En till från den senaste visningslägenheten för Skanska


Vad är dina bästa tips till den som vill gå din väg och bli inredare eller de som studerar hos oss och ska ut på arbetsmarknaden, vad har varit dina största lärdomar?


  • Ta stöd från familj och vänner – Innan du ens börjar plugga eller satsar på en ny karriär är det bra att känna att du har support hemifrån, från familj och kanske även vänner. Att prata med sin familj om steget du vill ta kommer att hjälpa så mycket för att du ska kunna ta dig igenom plugget och sedan lyckas med karriären.

  • Våga ta paus, men kom tillbaka igen – Ibland kommer livet emellan, jag fick exempelvis barn medans jag pluggade och tog en paus. Även om det kan kännas motigt att ta tag i igen var drömmen alldeles för stark så till slut kämpade jag igenom det för att faktiskt bli klar. Ta stöd från familjen (återigen) och bara gör det, det är inte omöjligt.

  • Skaffa en pluggkompis – Det blir så mycket roligare och lättare att göra resan tillsammans, speciellt om du läser på distans. Sen har du också kontakter när det sedan är dags att ge dig ut på arbetsmarknaden.

  • Lär känna folk i branschen – När du lyckats bygga upp ett kontaktnät blir det så mycket enklare med jobb, både att få när en branschkollega inte har möjlighet men också att kunna tilldela tillbaka – det handlar om att ge och ta, att hjälpas åt. Våga ta kontakt med andra inredare och se om ni kan jobba ihop.

  • Ge inte upp – I början gäller det att vara kreativ och hitta de där första uppdragen, ta till exempel kontakt med din lokala mäklare och erbjud dina tjänster och förklara hur DU kan förbättra deras stylingar. Ha en tydlig plan och stå på dig! Se också till att testa olika typer av uppdrag för att bredda dina tjänster.

Stort tack till Sara för att du ville ställa upp och prata med oss. Vill du se mer av Sara kan du följa henne på hennes Instagram @sginred och hennes hemsida sginred.com

0 comments