FAQ

Har du frågor? Vi hjälper dig gärna.

De vanligaste frågor blivande elever har och svar på dessa hittar du här. Är det något du inte hittar här är du välkommen att kontakta oss på chatt, telefon 040-511 311 eller mail hej@inredningskurser.se

 
OM OSS

Vilket rykte har ni på arbetsmarknaden?

Vi har arbetat passionerat med inredningsutbildningar i 15 år och är idag den utbildare som certifierar flest Inredare i Sverige. 

Vi är 8 st anställda som arbetar med inredningsutbildningarna på heltid och det viktigaste för oss är att vi håller en hög kvalitet för att våra elever ska bibehålla det rykte de har ute hos arbetsgivare idag. Läser du hos oss vet arbetsgivaren att du har en gedigen utbildning och kan känna sig trygga med att du innehar de kunskaper som marknaden kräver idag.

Vi låter gärna våra elever och de jobb de får efter en utbildning (eller hur framgångsrikt de startar upp företag) få tala för vårt engagemang och kvalitet. Vi brinner för att våra elever ska få den framtid de drömmer om när de startar hos oss!

Varför ska man utbilda sig hos er?

  • Utbildningens innehåll och omfattning är den bästa på marknaden – man blir inte inredare på några månaders studier utan inlämningsuppgifter. För att bibehålla kvalitén på yrkesrollen Inredare krävs det gedigna och kompetenta utbildare.

  • Våra lärare är kompetenta och bryr sig om dig – för att du ska kunna få de kunskaper som krävs på marknaden idag (oavsett om du vill jobba som inredare, på en arkitektbyrå, på en inredningstidning, med reklam, på TV-inspelning, nybyggen etc.) krävs det att de som utbildar har en bred utbildningsnivå och verkligen bryr sig om dig som elev, så att du kan lära dig och få hjälp med allt från att skapa en portfolio för att söka drömjobbet på IKEA till att hjälpa dig med uppstart av företag.

  • Vi har AAA-kredit-rating och årets superföretag – det är viktigt att utbildaren du väljer att utbilda dig hos har en bra ekonomi, dvs. flera års bra resultat och med bra omsättning. Är det ett nytt företag? Hur står det sig om något år? Vad händer om företaget går i konkurs? Då riskerar du att din utbildning tappar sitt värde. På www.allabolag.se kan du se information om ett företag.

Hur stor andel av era elever går till en anställning?

Ca 90% av våra elever på Yrkesutbildning Inredare blir anställda inom 6 mån efter att utbildningen är genomförd och godkänd. 

 

Kan man starta eget efter utbildningen?

Ja, självklart. Även om de flesta blir anställda, startar en del eget och det ingår grundkunskaper i att starta eget i utbildningen.

VÅRA KURSER

Krävs det förkunskaper för att läsa till Inredare hos er?

Våra Yrkesutbildningar och grundkurser har inga förkunskapskrav och du lär dig allt från grunden. Det innebär att det är fritt för alla att söka, oavsett tidigare utbildningsnivå.

 

Då våra kurser är baserade på distans och via dator bör du ha god datorvana.

 

Vissa kurser är påbyggnadskurser och då står det ”Förkunskaper krävs”.

Vad är skillnaden mellan Inredare, Homestagingkonsult och Inredningsstylist?

Vad är skillnaden mellan Inredare, Homestagingkonsult och Inredningsstylist?

 

Inredaren

arbetar med att inreda personliga hem eller verksamheter. Här arbetar man med en kund och dess specifika önskemål. Det handlar ofta om att lösa problem och skapa förbättringar utan att ändra det som är bra. I denna typ av jobb har man ofta en längre relation med en kund då uppdrag som Inredare tar längre tid att genomföra än t.ex. en Homestyling.

 

Homestagingkonsulten

arbetar med att styla bostäder inför försäljning. Homestaging-konsultens roll är att framhäva bostadens potential genom att visa på fördelar och möjligheten. Ofta handlar det om att man ska sälja en bostad fort, till ett så bra pris som möjligt eller för att den ska bli såld över huvudtaget. Här samarbetar man ofta med mäklare och det är ofta ett arbete som utförs snabbt och effektivt.

 

Inredningsstylisten

jobbar du med det visuella. En inredningsstylist arbete kan vara för stillbildsfotografi (olika kameravinklar, flat lay, rörlig bild) men även hela rumsmiljöer för att sälja en produkt eller ett hem i s.k. homestaging, där man stylar inför försäljning. Inrednings-stylistens arbete kan även innefatta att formge och gestalta miljöer inför en mässa, en katalog, ett magasin eller för en reklamfilm eller TV-program.

 

Som utbildad inredningsstylist hos oss kan du även jobba med Visual Merchandising inom inredning.

 

Stylistens arbete är inte bara en fråga om det estetiska. Utöver att vara ansvarig för färgsättning, val av produkter som ska sättas samman, ljussättning m.m. så måste stylisten även ha god dialog med fotograf, uppdragsgivare m.m. Stylisten får ofta agera projektledare mellan de olika parter som är involverade i ett sådant här projekt.

 

I vår utbildning Certifierad Inredare & Inredningsstylist (inkl. Homestagingkonsult) får du en bredd som skapar både variation i arbetsuppgifter och ökar antalet jobb du kan söka. Du får en bra kombination som är attraktiv på arbetsmarknaden.

Varför ska jag välja med träffar?

Träffarna är en unik möjlighet för dig att träffa oss och skapa ett nätverk. Vi tar in yrkesverksamma inredare och stylister som gästföreläser och arbetar tillsammans med gruppövningar inom färg och rumslighet, utmanar vår kreativitet och har väldigt roligt.

 

Utbildningen med träffar är vår mest omfattande utbildning och har ett begränsat antal platser. Då vi har möjlighet att lära känna våra elever på träffar kan vi också vid behov skriva personliga omdömen till t.ex. arbetsgivare.

BETALNING

Hur kan jag betala för en kurs?​

Hos oss kan du betala med kort, på faktura, banköverföring eller delbetalning 6-72 mån. Läs mer om delbetalningen och olika månadsbelopp här.

När ska kursavgiften betalas?

När du anmäler dig till en av våra utbildningar betalar du en anmälningsavgift (1000 kr för distansutbildningarna och 3000 kr för yrkesutbildningar med träffar). då har du en garanterad kursplats. Anmälningsavgiften räknas sen bort från den totala kursavgiften.

Resterande kursavgift betalas i samband med kursstart. För att kunna starta behöver du betala hela kursavgiften eller ha en godkänd delbetalning eller faktura.

Kan man betala av en delbetalning tidigare?

Ja, en delbetalning går alltid att lösa i förtid. Du kan också betala in en större summa en månad om har möjlighet. Då ska du kontakta kreditföretaget så att du får rätt ocr-nummer etc.

Vad är det för ränta på delbetalningen?

Hos oss kan du delbetala via antingen Klarna eller Svea, via länken nedan hittar du mer information om de olika alternativen samt aktuella räntesatser för våra utbildningar.

All information om delbetalningar hittar du här!

Är era kurser CSN-berättigade?

Vi är en privat utbildare och du kan dessvärre inte få CSN när du läser hos oss. Däremot har vi delbetalning på 6-72 mån och du kan jobba parallellt eftersom studietakten är flexibel.

 
ANMÄLAN

Hur går anmälan till?

1. Du gör en ansökan till den utbildning eller kurs du vill läsa. Ansökan är bindande först när du betalat anmälningsavgiften.

 

2. Du får ett antagningsmail med länk för betalning av anmälningsavgiften. När du betalat denna är du garanterad din plats.

 

3. Du betalar resten av kursavgiften eller väljer en delbetalningsplan och får tillgång till din kurs inom 12 timmar efter att du betalat, men oftast mycket snabbare än så.

 

4. Vi skickar ut ditt startpaket. Du kan dock komma igång så fort du betalat och fått dina inloggningsuppgifter.

När kan jag anmäla mig till en kurs?

Eftersom våra utbildningar sker helt på distans kan du anmäla dig närsomhelst och starta när du vill. Så länge du betalt anmälningsavgiften och valt betalning kan du starta direkt. Detta gäller även utbildningarna med fysiska träffar.

Hur snabbt kan jag komma igång med min utbildning?

Du kan starta så fort du anmält dig och valt betalning. Detta gäller även utbildningar med fysiska träffar.

Vart hittar jag mer information om när nästa kursstart med träffar är?

På våra kurssidor hittar du aktuell information om kommande träffar för de olika utbildningarna.

 
INFÖR STUDIERNA

Behöver jag införskaffa något material till era kurser?

Allt fysiskt material du behöver för kursen skickar vi till dig i ditt startpaket i samband med kursstart. Det finns däremot inget som hindrar dig från att införskaffa ditt eget material om du skulle vilja.

Vad behöver jag ha med mig till kursträffarna?

Inför träffarna blir du kontaktad av våra lärare med mer information däribland information om vad du behöver ta med dig till träffen.

 
 

INREDNINGSKURSER SVERIGE AB 

GRIMSBYGATAN 24

211 20 MALMÖ

  • Facebook
  • Instagram

© 2021 INREDNINGSKURSER SVERIGE AB