Nyårslöften brukar vara vanliga varje nytt år, men visste ni att i februari har hela 80% övergett sitt nyårslöfte?
Att överge sina mål för sin verksamhet (eller plan för sitt nya yrke) är dumt – det gäller att sätta smarta mål och det finns en modell för detta som vi går igenom i det här blogginlägget!
Har du en plan för vad du vill göra ska du försöka hålla denna, speciellt om din framtid är beroende av om du går med vinst i ditt företag eller får jobb inom den bransch man önskar. Men hur får man då sina löften och planer att hålla längre än några veckor?
Innan du sätter mål – läs detta
Vi vet att du är peppad på att komma igång, du har massor av idéer och tankar för vad du ska göra under 2019. Många av oss brukar vara väldigt bra på att sätta en massa mål. Problemet är snarare att man sätter för många och höga mål som man egentligen innerst inne vet att man kanske aldrig kommer att nå – och glömmer att göra planen för hur man ska nå sitt mål.
Vi börjar alltid varje nytt arbetsår med att sätta mål för året. Beroende på vilken människotyp du är väljer du kanske att göra din planering redan innan det nya året startat, men vi gillar att se 2019 som ett oskrivet blad och att börja från noll.
Tänk på att detta arbete ska vara lustfyllt, så välj en dag (helst två dagar) när du mår bra och känner dig peppad inför framtiden (detta behöver inte vara arbetsår, utan går såklart lika bra att använda för privatlivet)!
Sätt mål – steg för steg
Längst ner i inlägget finns en guide du kan ladda ner och fylla i.
Steg 1 – Ta dig tid att reflektera över 2018
Skriv upp året i 12 månader och fyll i vad som hänt under dessa månader. Det som varit bra, det som varit mindre bra och det som varit direkt dåligt. Här ska du inte analysera något, utan bara fylla i information om de viktigaste händelserna. Utelämna inte något stort, och våga vara ärlig!
Steg 2 – Ta tag i dina problemområden
När du hittar det som fungerar bra är det viktigt att du inte missar att jobba vidare på detta. Det är bra. Nu ska du fokusera på att ta tag i dina problemområden – se över din reflektion för 2018, var och vilka är dina problemområden?
Tips! Ringa gärna in dem i olika färger beroende på om de är bra eller problemområden.
Varför, varför, varför? Ställ dig frågan varför tills du inte kommer längre. Har det med ditt beteende att göra? Eller är det upplägget som inte fungerar? Varför var just den kunden så nöjd? Vad gjorde du i den kundrelationen som du inte gjorde i den andra?
Nu har du identifierat vad som inte fungerar och anledningen till varför det inte fungerar. Du har också identifierat vad som fungerar bra och varför det gör det!
Och ja – kom nu ihåg – man kan inte jobba med allt! Identifiera och välj ut de viktigaste områdena och rangordna dem i hur akuta/viktiga de är att jobba med. Välj ut t.ex. 5-7 st. När du nått några av dem kan du återgå till din lista och ta upp ett nytt.
Steg 3 – Sätt dina mål enligt S.M.A.R.T-modellen
S.M.A.R.T. står för att ditt (dina) mål ska vara:
S – Specifikt – Sätt så specifika mål du kan
M – Mätbart – Målet måste gå att mäta
A – Accepterat – Den/de som ska jobba mot målet måste acceptera det
R – Realistiskt – Du måste känna att målet går att nå (sätt inte för höga mål)
T – Tidsbundet – Det ska vara tydligt för dig inom vilken tid du ska ha uppfyllt ditt mål
Steg 4 – Bryt ner dina mål i mindre beståndsdelar
För att du ska kunna nå ditt mål är det viktigt att bryta ner det i mindre delar. Om du t.ex. har ett mål som är ”Få fler kunder” kan du t.ex. bryta ner det i ”Skicka ut nyhetsbrev en gång i månaden” och ”Följa upp mina kundmail”.
Steg 5 – Det viktigaste steget
Sätt inte en massa mål för att sedan bara lägga undan. Målen är till för att följas upp och justeras allt eftersom året går. Detta ska vara ett levande dokument. Sätt gärna av en dag varje månad då du följer upp dina mål. Lycka till!
コメント