Linnéa Stark jobbar med inredning på företag

Kanske läste du vår förra intervju (finns att läsa här) med vår före detta elev Linnéa Stark, som startade eget under kursen? Linnéa har precis avslutat ett spännande projekt och vi har checkat in med henne igen för att se hur det har gått!


Linnea Stark House of Stark AB

Hej Linnéa, berätta lite om vem du är, vad du gör och var du bor?

Jag är född och uppvuxen och nu boendes i den lilla orten Väderstad mitt på Östgötaslätten. Sedan ett år tillbaka driver jag företaget House By Stark. Verksamheten hjälper företag att inreda utifrån värdegrund och varumärke. Efter fem år som kommunikationschef, bestämde jag mig år 2016 att satsa på min passion och läste till ”inredare & homestagingkonsult” på inredningskurser.

Inredningen är en kommunikationskanal

Som kommunikationschef såg jag ett dilemma som fick mig att börja tänka. Marknadsföringen var väldigt väl genomtänkt och byggde både förtroende och stärkte kundens förväntningar. Dessutom harmoniserade marknadsföringen väl i alla olika kanaler såsom online, print och på mässor. Men när kunden väl besökte företaget kommunicerade inredningen något helt annat. Inredningen matchade inte kundens förväntningar och kanske till och med minskade kundens intresse. Det första intrycket av foajén sitter kvar långt efter besöket.

Vanliga värdeord som företag använder sig av kan vara ”relation” och ”kvalitet”. Visst är broschyrerna gjorda av tjockt och härligt papper men hur tar detta sig i uttryck i inredningen?  Det jag såg var att när kunden väl kom på besök var stolarna trasiga och obekväma plus att rummets inredning inte stödde ett gott samtal. Här var dilemmat –  varumärkesplattformen hade inte implementerats hela vägen ut. Om du tänker på ditt företags receptionen, vad säger inredningen om ditt företag?


Hur ser en vanlig dag på jobbet ut för dig idag? 

Jag har ett härligt kontor med fin utsikt mot tre väderstreck. Beroende lite på var jag är i mina projekt ser dagarna lite olika ut, initialt i projekten spenderar jag mycket tid med research, rita och sätta ihop inredningsförslag. Blandat med att besöka gamla och nya kunder. Mot slutet av projekten spenderar jag mycket tid på plats hos kunden och för att vara på plats vi möbel-leveranser och tillse att allt sätts upp på rätt plats osv.


Vad innebär en harmonisk arbetsmiljö för dig och varför tror du att det är extra viktigt för ett företag idag?

En harmonisk arbetsplats för mig innebär att medarbetaren kan anpassa sin arbetsplats utifrån arbetets behov och egna preferenser. Människor är olika och några av oss älskar att arbeta i en café-lik miljö med mycket rörelse runtomkring och andra vill sitta själv på ett tyst kontor. Och här gäller det att bejaka det och möta allas behov. Jag är övertygad om att lyhördhet och flexibilitet är ledorden för företag när de utformar sina kontor framöver.

Om jag ska nämna tre generella tips för att lyckas med en bra kontorsinredning för företag skulle jag säga.

Nr 1: Ta ifrån tårna när det gäller ljuddämpning. Ljud-dämpa med textilier, ljudabsorbenter och mattor. Det skapar en mjuk och fin miljö och det tar bort onödigt stresspåslag. Och det gäller överallt, i mötesrum, i korridorer men framför allt där många medarbetare samlas som i matsalar och kontorslandskap.

Nr 2: Bär med dig värderingen att alla medarbetare arbetar bäst i olika miljöer. Fundera på hur man kan skapa den bästa miljön för varje individ & team. Kanske behöver ett antal medarbetare kunna flytta från sina rum och sitta och arbeta tillsammans under en kortare period.

Ofta väljer företag kontorslandskap i tron att det sparar kontorsyta därav är billigare. Många missar att alla medarbetare är olika och många vill ha lugn och ro och isolerar sig i kontorslandskap med ”noise-canceling” hörlurar och skriver än mer email.  Samt missar värdefull överhörning som är poängen med kontorslandskap.

Gör en enkät

Innan du sätter i gång, gör en enkel enkät internt. Hur och var vill medarbetarna arbeta?  Vad krävs för att de ska vara kreativa och vad får dem att vara effektiva? Fortsätt när renoveringen är gjord med enkäter. Vad fungerar, vad fungerar inte och hur kan inredningen vidareutvecklas?

Nr 3: Inred med växter och inslag av naturen. Det är bevisas om och om igen att naturen får oss att slappna av och lugna ner oss. Så satsa stort på växter och växtväggar. Det bidrar dessutom till bättre luft på arbetsplatsen.