... ...
top of page

Idyllen på Söderslätt

Kommer Ni ihåg färgsättningsuppdraget som vi påbörjade förra veckan? Uppdraget verkade ”växa” under det första mötet och nu har vi levererat ett första utkast för att se till att vi ”fångat” stilen de är ute efter ( stilen de inte visste att de ville ha ). Vi valde att presentera våra tankar i form av ett slags moodboard och referensbilder.  HUR man väljer att presentera för kunden beror alltid på vad kunden uttryckt att den vill ha. Hur tror jag att jag lättast fångar kunden? Med andra ord, hur förmedlar jag på bästa sätt min vision. I kursen genomgår vi processen väldigt noggrant steg för steg med moodboard, kollage osv. IRL kan det vara så att man kombinerar och gör en form av moodboard/kollage, eller visar referensbilder etc. Ett uppdrag är inte det andra likt. Det gäller att känna in kunden för att sen utföra på ett sätt som blir så tydligt som möjligt, i mån av den tid man som inredare får betalt för. Tiden måste överensstämma med lönen för arbete- om verksamheten ska vara lönsam. Bifogat ser ni lite bilder, som kunden fick se i kombination med vår motivering. Syftet var att pin-pointa känslan.  Vi kom fram till att mannen och kvinnan i hemmet, har lite olika åsikter ( inte helt ovanligt ) vilket sätter fokus på att hitta en gemensam nämnare. Vi kom fram till att de gillar inredningen på Ystad Saltsjöbad. Därför valde vi att ta utgångspunkt i den stilen som är en slags  ”Klassisk- Kolonial – New England”- look. Del av motivering till kund: ”Det är tidlöst, fint, autentiskt, harmoniskt och kul att jobba vidare på, och bygga på med tiden. Stilen passar Ert hus och era omgivningar, samt ER TVÅ ( och barnen såklart ). Det är ju viktigt att skapa ett hem ni båda ska trivas i, som känns långsiktigt.” RESULTAT AV BEHOVSANALYS: Mannen verkar dras mycket åt en autentisk, genuin stil med ”rejäla”material såsom trä, läder. Och han har drömmar om det ”idylliska” livet på landet, med ett ”engelskt växthus”, redigt garage, en öppen spis att ta cigarren vid. Det känns cigarrer, brandy…jaktstuga. Kvinnan dras till en FIN, lite exklusiv stil med tidlöshet, och inte för galna färger. Hon tycker om mässing, guld och BLÅTT. Blåvitt porslin KÄNNS som henne, personifierat i inredningsvärlden. Hon drömmer även om en badtunna i trädgården och vill ha en ljus inredning. Hon kan dras till mer ”trendiga” looks som hon ser på tex instagram, MEN vi bedömer att det är just vad det låter som ”en trend”…en fas…INTE långsiktigt. Gemensamt för båda är: De älskar looken på Ystad Saltjsöbad. De värderar familjen och ledig tid i hem och trädgård HÖGT. VI REKOMMENDERAR – ”Strunta i trender…de kommer och går. Satsa på en klassisk och hållbar stil ni båda gillar. En stil som ALDRIG går ur tiden…utan kan förbättras och utvecklas efter hand. Följ en plan och tillför successivt enligt denna. ( Såklart kan man ta till vissa trender inom just den stilen men haka inte på varje ”fluga”. Detaljerna och materialen sätter stilen. Och på vägen till ett ”färdigt resultat” funkar stilen bra med det ni har! Ert hem i nuläget är absolut ett bra utgångsläge för att skapa denna stil. Nästa steg blir att vi tar fram konkreta färgkoder etc för olika rum, om Ni känner att NI kan förstå er på detta underlag? Det viktiga är att inte titta liksom ”bokstavligt” på allt..utan KÄNN in känslan:)” Kunden har i sitt hus mycket träpanel och pärlspont vilket även underlättar för denna stil. Ett växthus i ”engelsk stil” håller just nu på att byggas på tomten utanför köket, och bidrar ytterligare till att vi kände att denna stil kändes rätt. Här följer delar av det material kunden fick se.

Projekt- Söderslätt.jpg
Projekt- Söderslätt 1
Projekt- Söderslätt 2
Projekt- Söderslätt 3.jpg
Projekt- Söderslätt 5
Projekt- Söderslätt 6
Projekt- Söderslätt 9
Projekt- Söderslätt 10.jpg
Projekt- Söderslätt 10.jpg
Projekt- Söderslätt 11
0 kommentarer

Comments


bottom of page