10 tips för att förbättra din studieteknik

Behöver du lite extra stöd och pepp för dina studier? Nedan har vi samlat 10 tips som kan hjälpa dig att komma igång med studierna igen om du hamnat i en svacka eller kanske bara vill ha lite tips för att komma in i ditt kreativa flow!
10 tips för att förbättra din studieteknik

1. Byt miljö

Att sitta på samma plats och studera kan ha sina fördelar då du kan associera till en lugn och trygg miljö. Men, det kan också vara fördelaktigt att byta miljö då och då, på det sättet hjälper du hjärnan att lagra minnen genom att få nya intryck och associationer i samband med inlärningen. Prova att byta plats och miljö när du känner att koncentrationen börjar sina!

2. Ta bort distraktioner

Ge dig själv de bästa förutsättningarna och ta bort de distraktioner som finns omkring dig när du studerar. Du kan träna upp din förmåga att stänga ute ljud och distraktioner genom meditations och yoga övningar, du hittar flera hos Yogadoktorns podcast. Du kan också få hjälp på traven med hjälp av appen Freedom. Med den här appen kan du välja vissa hemsidor (läs facebook, Pinterest etc) som ska vara ”off-limit” under en specifik tid som du bestämmer själv. När du har ”blockat” sidorna, så kan du inte gå in på dem under den angivna tiden, även om du tar bort appen, det går alltså inte att ”låsa upp” blocken om du skulle drabbas av intensiv facebook abstinens. Här hittar du Freedom appen.

3. Anteckna för hand och läs högt för dig själv

Forskning har visat att det är lättare för vår hjärna att behålla information om vi skriver för hand snarare än att vi för anteckningar på datorn. Något som också bevisat hjälper oss att ta in och behålla information är att läsa sin text högt. Det kan vara bra när du skrivit ett arbete för exempel. för att inte stirra sig blind och verkligen höra hur det låter. Det hjälper också inlärningen då du tar in texten från två håll, genom text och ljud.



Förbättra din studieteknik

4. Gör en studieplan

Anpassa dina studier efter dina behov, kanske har du ett jobb vid sidan av dina studier, eller något som gör att du inte kan läsa 100%? Hos oss kan du till exempel välja att läsa mellan 25-100% studietakt. Skriv upp en översikt varje vecka över de timmar du planerar att studera, och gör en även för månaden med delmål och när vissa uppgifter är planerade att bli klara. Om du känner dig stressad så kan du välja att se planen som en indikation, och int ett måste. För många är det skönt att ha mål uppsatta.

Några verktyg du kan använda är antingen en fysisk kalender eller en digital, som Google Calendar eller Myhomeworkapp eller Evernote.

Tänk på när du gör din studieplan:

  1. Var realistiskt när du planerar, hur ser din vardag ut? Utgå från dina förutsättningar

  2. Ta reda på vad du behöver för att få studiero – är det kanske när du är ensam hemma? Försök att planera utefter det.

  3. Gör tid för pauser, återhämtning och sociala möten där du får tänka på annat.