Utbildningen hjälpte Moa att få inredningsjobbet

Foto 2015-07-30 16 06 18
Vår duktiga Moa, som började läsa hos oss i januari 2015, har redan fått jobb som inredare. Moa läser vår Yrkesutbildning och jobbar idag på ett företag som säljer badrum, där hon är tillvalsansvarig för objektkunder. Vad det innebär kan ni läsa i vår intervju med henne här nedan. Hur fick du jobbet? Hjälpte utbildningen dig att få det här jobbet? Jag extrajobbade här för två år sedan, men då var det som sagt bara ett extrajobb. Jag var i stort sett bara som en extra hand för alla andra. Sen nu i januari så hörde jag att de sökte en ny person till en helt ny tjänst för företaget, att vara tillvalsansvarig för våra objektkunder. Ja, utbildningen hjälpte mig verkligen så att jag fick det här jobbet. I och med att jag började kursen i januari så hade jag precis varit på första träffen och inte riktigt kommit igång än när jag var på min arbetsintervju. Men jag visade kursplanen, berättade lite om vad jag kommer att få lära mig, mitt intresse och så vidare. Och det funkade. Inom en vecka hade jag helt plötsligt börjat plugga, fått nytt jobb och flyttat in i vår nya lägenhet. Ett nytt, lite läskigt, men väldigt spännande kapitel i livet! Foto 2015-07-30 14 07 56Berätta om dina arbetsuppgifter, vad ingår? Hur ser en dag ut? Som jag sa innan så är jag tillvalsansvarig för våra objektkunder. Och våra objektkunder kan vara allt från stora företag som bygger hundratals nya lägenheter eller hus, eller mindre företag som kanske bara gett sig an en stamrenovering eller bara en vanlig renovering för privatperson. Det jag gör i det stora hela tillsammans med de stora företagen är att jag tillsammans med dem tar fram material. Alltså i stort sett vad deras
kunder får välja mellan som kommer att ingå och som de inte behöver betala extra för. Sedan har jag ett möte med vår kunds kund och går igenom vad som ingår och vilka möjligheter som finns. Jag hjälper kunden att få fram den känsla eller stil som han eller hon vill ha. Eftersom de kan välja i stort sett vad de vill utöver det som ingår men mot tillägg så kan det vara ett väldigt svårt uppdrag.
Men även mindre företag som vill erbjuda extra bra service till sina kunder. Då finns jag för dem som de kan skicka sina kunder till. Då går vi igenom allt material till hela badrummet. Allt från keramik och möbler till handdukskrokar och tvålkoppar. Det är min huvudsakliga uppgift. Men självklart finns det hög och lågsäsong för detta. När jag inte har mina möten och sitter på mitt kontor och gör sammanställningar så är jag med mina kollegor ute i butiken och hjälper privatpersoner som kommer in för att få hjälp eller inspiration till sitt badrum. Det kan också vara så att jag har möten med privatpersoner som vill ha sitt badrum uppritat i 3D. Det är väldigt roligt, för oftast så har kunden slut på idéer och behöver mycket inspiration. Vi går igenom hela badrummet, ritar upp på millimeterpapper och bestämmer placering. Sedan påbörjar jag 3Dritningen som jag sedan mailar till dem. Efter det brukar det oftast bli väldigt positiva kommentarer eftersom man verkligen ser hur det kan komma att bli. Lite småändringar hit och dit, sedan brukar kunden känna sig redo att ta sig an en renovering.
Foto 2015-07-30 10 28 38Mötet med kunden är bara en liten del av det stora hela. Det ska fixas med ritningar, orderbekräftelser, pratas med leverantörer om speciella lösningar till exempel och mycket mycket mer. I mitt fall handlar det mycket om att efter varje möte sammanställa, skicka till kunden och deras kund. Jag har mycket kontakt med vår kund dels för att beskriva och visa hur deras kund vill ha det. Men även bolla idéer om vad som kan ändras för att bemöta deras kund på bästa sätt. I höst så är tanken att jag ska börja göra moodboards. Det är för att kunden ska se vilka möjligheter det finns och hur man kan blanda färg och form på ett sätt som tilltalar en själv. En dag på mitt jobb kan se väldigt olika ut. Det kan vara så att jag har flera möten bokade på en dag, eller inga alls. Det är lite beroende på om det är några projekt igång eller inte. Men ibland har jag tre till fyra möten på en dag, då ska allt sammanställas mellan mötena och då är det i stort sett det jag hinner göra den dagen. Andra dagar kanske jag är ute i butiken och bara hjälper och vägleder privatpersoner. Eller om det inte är så mycket att göra kan jag gå och pilla i våra nästan 100 badrumsmiljöer, kanske planera nya eller liknande. Ja som sagt, det är väldigt olika beroende på om det är några projekt igång eller inte. Hur mycket känner du att utbildningen hjälper dig i ditt arbete? Mycket! Jag känner liksom att jag kan hjälpa kunden så mycket mer. Jag förstår oftast precis hur de vill ha det om de kanske kommer in och säger att de vill ha ett badrum eller kök med industriell känsla, då vet jag ju vad det handlar om. Det handlar också mycket om färger och känsla. Kunden kanske vill ha svart klinker på golvet och mörkgrått kakel på väggen, då försöker jag förklara för kunden att känslan av rummet kommer bli att det känns mindre rymligt än om de tar ljusa eller vita färger. Det är sådant som är viktigt att få kunden att förstå, för oftast är det inget som de tänker på där och då. Det är bara ett av många exempel på grejer jag kan stå inför som kursen hjälper mig med. Jag känner mig tryggare i mitt arbete med de lektioner jag hunnit mig igenom, och då är jag inte ens färdig än!

Vad har du mest nytta av från utbildningen sett till dina arbetsuppgifter? Oj allt skulle jag nästan säga haha.. Färgsättning och ljussättning är extremt viktigt. Kunden kan komma in och ha med sig bänkskiva, tapet och ett golvprov som kaklet i köket ska passa ihop med. Även hur mycket lampor påverkar utseendet utav plattan och hur dagsljuset påverkar olika tider på dygnet har jag lärt mig både utav kursen och på jobbet. Därför tycker jag att det är viktigt att kunden får med sig prover som de kan ta med sig hem och se hur det blir i just deras hem med deras ljussättning. När jag läste om kända formgivare så skrev jag ett arbete om Philippe Starck, och det han designat jobbar jag med dagligen. Då är det de produkter som han formgivit för Duravit och Hans Grohe. Alltså wc-stolar och blandare till exempel. Inredningsstilar som jag nämnde förut är också viktigt, många har en vision och vet hur de vill ha det och vilken känsla rummet ska ge. Då är det viktigt att jag vet vad det handlar om. Även hur små detaljer påverkar rummet med till exempel gardiner eller likande, och det är något jag lärt mig i termin 1. Sedan så är ritteknik är en stor del av mitt jobb, vilket jag tycker är jätteroligt. Det var den lektionen jag längtade mest efter, dels för att jag har sådan användning av det på jobbet och för att jag tycker att det är kul annars också. Annars är det lite smågrejer som att veta vad som kan vara bra att tänka på inför en försäljning då många kommer in och ska renovera för att sälja. Ja jag har verkligen användning utav mycket av det jag lär mig under kursens gång. Nu ska jag påbörja lektionen om marknadsföring och tiden går så fort, snart är jag färdig. Det ska verkligen bli spännande och se vilken utveckling jag har gjort från innan kursens början och när jag är färdig som certifierad inredare.
Foto 2015-07-30 14 51 12Vad är det bästa och roligaste med ditt arbete?
Det bästa och roligaste är att jag får hjälpa kunder med det bästa jag vet, inredning. Jag har så stor påverkan på många kunder och det är så häftigt att de lyssnar och tar råd utav mig. Jag är inte van vid att vara extra kunnig på ett speciellt område, men nu kan jag faktiskt säga att jag kan mycket om inredning, hur man ska tänka och så vidare. Även om det är tufft att jobba, plugga och försöka ha en fritid samtidigt så är det värt det. Självklart har jag haft stunder då jag bara velat gå i ide men har alltid kommit tillbaka och hittat kämpaglöden igen. Sen så självklart kan jag känna mig osäker i vissa situationer eftersom det är så mycket nytt jag lärt mig och man inte alltid är säker på allt. Men då brukar jag oftast ställa mig samma fråga jag fått från kunden senare på kvällen och försöka lösa den så att jag kan den utan osäkerhet nästa gång. Den vanligaste kommentaren som jag får på jobbet är: ”Ni skulle bara haft en grej av varje sort att välja mellan”. Och så är det, många kunder tycker att en renovering är jobbig och tråkig, som för mig är helt oförståeligt. Men visst hade det väl varit skönt. Men oj så tråkigt att inte kunna göra allt det som man kan göra idag med både badrum, kök, tvättstuga och hall. Avslutningsvis: Jag trivs verkligen bra på mitt nya jobb!

//Sofia

Dela inlägget