Josef Franks fantasihus & accidentism

Man kan säga att Josef Frank redan på 40-talet förutspådde 60- och 70-talets postmodernism och eklekticism. Utöver att kritisera den monotona arkitekturen var hans ambition att formulera en strategi för att gå ifrån det konforma och mot det själfulla - Mikael, författare till boken "Accidentism" om Josef Frank.

Det första som kommer till tanken när man säger Josef Frank är förmodligen den salig blandning av de fantastiska tyger, möbler och inredning som han designat för Svensk Tenn. Men visste du att innan han emigrerade till Sverige 1933 var han även ansedd en av Österrikes ledande arkitekter? Josef Frank hade med tiden blivit mer och mer kritisk till modern arkitektur under 1920 talet, något som han ansåg vara alltför stram och materiell. Hans vision var en annan, och i boken ”Architektur als Symbol” från 1931 skrev han: ”Den som idag vill skapa någonting som känns levande, måste alltid ha som utgångspunkt det som faktiskt är vid liv”

 

juqsloxsualjbbtvmptf
Josef Frank, fotad av Lennart Nilsson, Svensk Tenn arkiv & Samlingar

 

Den vision Josef Frank hade beskrivs idag som Accidentism. I motsats till Modernismens strama och strikta linjer var den tillåtande och ledig. Under sin tid i Sverige och med Svensk Tenn så förblev det en sorg för honom att han inte kunde fortsätta rita hus, och när vi fick se de här bilderna ur samlingen Josef Franks fantasihus från Ark Des samling kan vi inte annat än hålla med:

 

arkm.1968-101-025--2123305021-rszww2000h1212-83
Double D-House 4 ritat av Josef Frank Foto: ArkDes

arkm.1968-101-029--2123305021-rszww1000-70
D-House 9, Foto: ArkDes
arkm.1968-11-04--2123305021-rszww2000h1359-83
D-House 3, Akvarell, ArkDes Samlingar

 

Frank var emot tanken om ”arkitekten som allvetande konstnär” och idén att hemmets alla delar måste överensstämma med varandra. Tvärtom tyckte han att sådant som man tycker om av sig självt gärna skulle få tillåtas att smälta samman till en lugn helhet. Det är först nu på senare tid som vi kan se vilken stor betydelse de tankarna faktiskt hade – och kan se att det är ur den här tanken den eklektiska stilen är sprungen.

Fantasihusen kan idag ses som kulmen på Josef Franks arbete som arkitekt, där allting var tidlöst, tillåtet och inkluderande. Skissen till ”Hus nummer 9” fick med sin böljande konstruktion illustrera Josef Franks tankar i tidningen Form 1958, där han för första gången satte ord på den filosofi som vuxit fram ända sedan tiden i Wien. Han kallade den för ”Accidentismen”, eller ”Tillfälligheternas filosofi”; Tanken att omgivningen bör gestaltas som om den tillkommit av en slump.

Man kan säga att Josef Frank redan på 40-talet förutspådde 60- och 70-talets postmodernism och eklekticism. Utöver att kritisera den monotona arkitekturen var hans ambition att formulera en strategi för att gå ifrån det konforma och mot det själfulla

– Mikael, författare till boken ”Accidentism” om Josef Frank.

 

Vill du lära dig mer om eklektisk stil så tar vi upp det och mycket mer i vår yrkesutbildning ”Certifierad Inredare & homestagingkonsult”. 

Bilder och fakta från www.svenkttenn.se

Dela inlägget