Jobba med Inredning digitalt

Vi befinner oss just nu i oroliga tider och som egenföretagare kan man behöva ställa sig frågan; finns det något jag kan göra för att lägga om mina tjänster så att jag som inredare kan jobba mer digitalt och fortsätta sälja mina tjänster och nå mina kunder där de vill bli mötta? Behövs inredning om vi går mot en lågkonjunktur, kommer någon att köpa mina tjänster?

Vårt svar på den sista frågan är: självklart gör det det, om inte annat så vill vi påstå att nu behövs vi inredare mer än någonsin! Om vi möter en lågkonjunktur och går tider som kan vara kantade av sämre ekonomi och ett tyngre samhällsklimat så påverkar våra miljöer oss mer än någonsin. Här kan vi hjälpa till! Här nedan har vi listat några tjänster som du som inredare kan jobba med digitalt för att inte tappa kunder:

  • Online konsultation för privathem. Här kan du ha kundmöten över Facetime eller Skype, gör en behovsanalys och presentera sedan moodboard, inredningsförslag samt produktlista till din kund. Några bra verktyg för att skapa listor och kommunicera med dina kunder finns på Trello, Slack eller Wunderlist.
  • Stilkoncept för offentliga miljöer. Här kan du jobba mot till exempel kontor, gym, caféer eller restauranger. Du kan leverera moodboard, stilkoncept, mockups, produktlista, plan för ljussättning, möblering och färgsättning.
  • Nischa dig! Till exempel kan du nischa dig inom hållbar inredning. Här kan du som konsult gå in i privathem likväl som offentliga miljöer och kontor och göra ett inredningsförslag och uppdateringar med hållbara material, så som certifierade textilier, möbler, träslag, energieffektiva lampor mm.
  • Möbleringsförslag med befintliga möbler. Be kunden skicka in bilder och film på nuvarande möblering och färgsättning, och hjälp till att få rätt på möbleringen, känslan och den röda tråden!
  • Organisera dig och bygg ditt varumärke. Har du saker som ligger på hög, en lång to do list med saker som känns halvroliga att faktiskt ta tag i? Gör det NU. Vänd den här situationen och gör dig själv en tjänst i att reda upp och vårstäda på kontoret, både mentalt och fysiskt. Se över vad du kan göra med det andrum du kanske erbjuds nu. Kan du skapa content för dina kanaler, spela in podd, fota, skriva? Tänka över en ny markandsföringsplan, nya tjänster? Finns det någon du kan gå samman med och utveckla ett nytt koncept? Sälja av möbler från ditt eventuella lager? Rensa ur garderoben (att rensa på det personliga plant kan också vara givande just nu). Gör en actionplan och håll fokus på vad du faktiskt kan göra just nu istället för begränsningarna.
  • Vidareutbilda dig! Ta chansen och se över hur du kan utveckla din kompetens och bli mer attraktiv på marknaden. Hos bland annat Unionen kan du bli medlem och få bidrag för just aktuella vidareutbildningar för ditt yrke. Hos oss hittar du flera påbyggnadsutbildningar:

 

Självklart har vi full förståelse och respekt för att den rådande situationen framkallar mycket ångest och osäkerhet, speciellt för egenföretagare just nu. Här är vårt bidrag för att visa att vi står samman och har varandras rygg och vi hoppas kunna sprida lite pepp och värme med det! Har du frågor eller ideér och vill lufta dem med oss? Maila oss på hej@inredningskurser.se.

Ta hand om er där ute!

Team Inredningskurser

 

Dela inlägget